japanska rollspel, spelmusik och Final Fantasy XIV

Ett jävla rännande

Jag har spelat cirka 10 timmar av Golden Sun – The Lost Age. Jag har redan nått level 17 – jag råkade kuta ”för långt” och fick därför tag på vapen som är mycket bättre än vad jag borde ha. Sen kunde jag inte komma vidare och blev tvungen att backtracka. Ibland känns det verkligen som att Golden Sun är trial and error. Man testar en bit, ser hur långt man kan komma med de förmågor man har, och kommer man till vägs ände är det bara att vända om och leta reda på saker som man förmodligen har missat.

Det är lite påfrestande ibland, speciellt när det tar väldigt lång tid att hitta rätt. Det gör man ju, till slut, men risk finns att man har tröttnat ganska rejält på spelet eller att man är överlevlad som bara den. Och hur kul är det då att ta sig an ”svåra” bossar? Det är klart att det är skoj att pröva sig fram, men ibland hade det varit bra med lite mer hjälp. Har nu plockat fram den fysiska världskarta som fanns med i spelets kartong. Den kan säkert komma till användning. Just nu måste jag hitta nån grotta som jag vet att jag besökte långt tidigare i spelet. Hoppas jag hittar den snabbt igen. Och sen måste jag kuta hela långa vägen tillbaka till där jag egentligen ska befinna mig…

~~~~~

För er som är intresserade, nu finns min recension av Tengami att läsa hos Level 7. Eftersom det inte är ett rollspel kommer jag förmodligen inte att lägga upp texten här, även om jag gillar att samla allt jag skriver under ett och samma tak. (Om jag nån gång gör några strukturförändringar här på sidan så kanske det blir aktuellt, vi får se.)

4 kommentarer

  1. JRPGeek

    Sånt kan vara riktigt irriterande.
    Känner ibland att man blivit bortskämd med dagens spel där nästa location visas på en gång.
    Alltid charmigt med fysiska världskartor. Får gärna vara i tyg också 🙂
    JRPGeek skrev nyligen: 52 spel på 1 år: Spel 1-4

    • Anna

      Ja, vi är nog jäkligt bortskämda numera. 😉 Men jag är ganska okej med att få lite hints om vart man ska, knep och knåp kan ju implementeras på andra sätt i spel. 🙂

      • JRPGeek

        Tycker också det är bra med hints men tänkte mer på typ stora röda pilar och kryss på kartor som visar exakt vart man ska. Det störde jag mig lite på i Ni no Kuni. Framförallt när dialogen ibland byggdes upp på ett lite mer gåtfullt sätt men sen fanns ändå ett kryss på kartan.
        JRPGeek skrev nyligen: 52 spel på 1 år: Spel 1-4

        • Anna

          Just det, så var det ju i det spelet. 😀 Hade jag nästan glömt bort. Ja, då blir det kanske lite för övertydligt. 🙂

Lämna ett svar till Anna Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 RPGaiden

Tema av Anders NorenUpp ↑