Som de flesta rollspelare vet är Tales-serien och Motoi Sakuraba i stort sett synonyma med varandra. Därför var det kanske lite konstigt att en tämligen okänd kompositör vid namn Go Shiina fick komponera Tales of Legendias soundtrack. Jag, som är ett stort Sakuraba-fan, undrade (när det begav sig) vad den här Go-snubben hade att komma med.

Det är tur att man inte är fisförnäm och vägrar ta till sig nåt nytt för att man är ett fan av en viss person eller tycker att ”saker borde vara på ett visst sätt”. Jag tyckte om spelet, även om det är lite olikt andra Tales på sina ställen, och jag tycker om musiken, som är – tja, vad ska man säga? Motsatsen till Motoi Sakuraba?

Jag tycker nämligen att Sakuraba kan bli lite väl förutsägbar i vissa fall. Igenkänningsfaktorn är hög när man hör hans tunga rockiga beats eller trallvänliga melodislingor. Han gör musik som han alltid har gjort, med kanske nåt undantag (Baten Kaitos t ex). Men Go Shiina är allt annat än ”safe” eller förutsägbar. Hans musik är ryckig och knäpp, har influenser från lite varstans, men behåller på nåt vänster kontrollen. Lyssna bara på Short Curcuit, eller varför inte The Bird Chirps, I Sing som är olikt allt annat jag har hört när det kommer till JRPG:n. Hans sätt att skapa musik är spännande och nyanserat. Han går från stilla, sorgliga låtar, till pompösa stycken, som Coming Up On 12 O’Clock.

Men ibland blir hans musik något annat, tonerna ändrar form och blir som en avbildning av naturen. Otippat är stycket Enemy Attack som att kastas in i ett dundrande åskväder (det mullrande pianot i början), vilket sedan går över till ett regn (flinka fingrar som spelar pianots högre toner). Det är ett stressat regn, med droppar som vill skynda att slå i marken, smattra mot ett tak eller strila nedför ett fönster. Det är ett av mina absoluta favoritstycken. Jag misstänker att Go Shiina vågar göra saker med sin musik, som andra mer etablerade artister som Sakuraba inte kan ta sig för, just för att han inte är ett stort namn inom den här branschen. Än så länge iallafall.

Soundtracket, där flera låtar framförs av New Japan Philharmonic, innehåller 3 skivor, men den tredje är knappt värd namnet. Där finns ett par spår i vilka karaktärerna från spelet interagerar, men för den som inte förstår japanska så är det bortkastad tid. Se istället till att lyssna på de två första skivorna och låt er förvånas över hur musik kan låta.

Släppdatum: 24 augusti 2005
Antal skivor: 3
Antal spår: 44
Kompositör: Go Shiina
Sång: Kanon, Nathan Ingram III, m fl.
Pris: ca 3500 yen

__________________

Fem guldkorn (endast smakprover)

Enemy Attack
Beyond That Hill
Coming Up On 12 O’Clock
Short Circuit
The Bird Chirps, I Sing

Inköpsställen (direktlänkar)

Otaku
PlayAsia
YesAsia