japanska rollspel, spelmusik och Final Fantasy XIV

Jag har testat Final Fantasy XV

Eller snarare – jag fick prova demot Episode Duscae som blir tillgängligt 20 mars för dem som har köpt Final Fantasy Type-0 HD. Det var i onsdags som jag fick chansen att spela under en timme. På den tiden hann jag dock inte igenom demot.

Final Fantasy XV - Episode Duscae

Att Final Fantasy XV kommer att bli groteskt snyggt är det ingen som helst tvekan om. Grafiken är knivskarp och hår, hud, kläder, ansikten och omgivningar har aldrig sett mer verklighetstrogna ut. Det nästan sticker i ögonen. Jag har aldrig tvivlat på Square Enixs förmåga att skapa grafik som pressar teknikens gränser och däri ligger heller inte denna haltande spelstudios problem. Däremot är jag inte längre lika säker på att de kan skapa berättelser med en gripande och tydlig handling, karaktärer att skratta och gråta med eller minnen som jag för evigt kommer att ha med mig.

Final Fantasy XV - Episode Duscae

Huvudpersonen och tillika prinsen Noctis utforskar världen med sin possé som består av Gladiolus, Ignis och Prompto. (Sjukt coola namn, eller hur?) Frågan är om det är det här järngänget man kommer ha med sig genom hela spelet eller om det kommer finnas andra karaktärer som sluter upp vid Noctis sida. Det skulle ju vara lite av en ovanlighet om det inte dyker upp någon kvinnlig karaktär som också tar plats i stridselden. Efter en grundlig genomgång av stridssystemet kutar man runt i glada vänners lag tills det är dags att puckla på fiender.

Trots flera videor och bilder som har visat striderna har det varit väldigt svårt för mig att förstå hur allt hänger ihop, hur striderna faktiskt fungerar och vad i helskotta Noctis gör när han teleporterar sig överallt, kastar svärd och frammanar olika vapen. Som tur var blev i alla fall det mesta kristallklart när jag väl satt med kontrollen i handen. Men för den skull var striderna inte de lättaste att hantera. I stridens hetta kändes det lite fånigt när fienden ibland hamnade bakom kameran och jag fick snurra den för att se vart jag egentligen riktade mina slag. Kanske blev det bara knepigt för att allt var nytt och jag var upptagen med att insupa alla intryck samtidigt. I många spel styr man ju både karaktär och kamera samtidigt utan att det är ett problem.

Nåja, jag tänker inte gå in i detalj om striderna här – vill ni läsa mer om dem kan ni kolla in min text hos Level 7 – men jag kan i alla fall säga att jag äntligen förstår vad det är som händer när man slåss och bara det är ju ett stort plus. Jag vill också nämna att Yoko Shimomuras stridsmusik faktiskt lyckades fånga min uppmärksamhet trots allt som pågick, så hennes bidrag till serien verkar bli mycket lovande.

Final Fantasy XV - Episode Duscae

Jag hann som sagt inte spela igenom allt som demot hade att erbjuda, men jag nosade i alla fall upp spåret av en gigantisk behemoth. Jakten gick genom en dimmig skog och jag var tvungen att vara tyst, inte låta den se mig, men samtidigt inte tappa besten ur sikte. Här kändes det som att spelet lånade smått från andra genrer. Smygandet tog tankarna till Metal Gear Solid och den dimmiga luften till Silent Hill. Med förhöjd puls smög jag mig på behemothen. Jag misstänkte att jag inte skulle gå segrande ur striden och jag hade tyvärr rätt. Det var ändå ganska passande för just då tog mina 60 minuter speltid slut.

Final Fantasy XV - Episode Duscae

Jag har förstås beställt Final Fantasy Type-0 HD för att kunna spela demot utan tidsbegränsning och jag ser fram emot att kunna grotta ner mig i striderna, miljöerna och karaktärerna. Och jag hoppas, innerligen, att det här blir en grandios återkomst för en spelserie som jag älskar, men som gång på gång har gjort mig besviken under de senaste åren.

Final Fantasy – this may be your final chance.

6 kommentarer

  1. Micke

    Detta låter ju helt underbart! Jag blev verkligen ännu mer sugen på att få testa demot nu. Längtar ännu mer tills den 20e nu.
    Micke skrev nyligen: Hur mår man egentligen?

    • Anna

      Härligt! 🙂 Det ska bli väldigt kul att spela demot mer noggrant om ett tag. Sen får vi väl se om spelet får en release 2015 eller om det blir 2016.

  2. JRPGeek

    Låter lovande 🙂

    Brukar inte gilla att spela demon för rollspel men FF15 kan nog bli för svår att motstå 🙂 Känns också som det kan bli en ganska generös demo. Hoppas bara inte det förstör spänningen inför den riktiga releasen sen.

    2016 skulle jag tippa på. Såg på Kotaku att det gick något rykte om maj 2016.
    Perfekt sätt att fira 10-årsjubileumet på också 🙂
    JRPGeek skrev nyligen: 52 spel på 1 år: Spel 5-6

    • Anna

      Skoja inte, jag har aldrig spelat ett demo tidigare, men det var lite svårt att tacka nej när man fick en inbjudan. 😉 Och det kommer nog vara svårt att inte testa när Type-0 kommer.

      Men det verkar som att större delen av innehållet i demot inte kommer att finnas i det färdiga spelet om man ska tolka FF Wikia:
      ”There is a sequence in the full game where the party loses its car, and the demo was created around that sequence. The party must acquire enough money to pay for their car to be fixed. The main story is masked within the demo, so players will not be able to experience that. There will still be some story scenes. For example, Cidney makes an appearance.”

      Haha, ja, nånstans vill jag att FF XV ska komma ut 2015, för att det är snyggt med matchande nummer, men ett tioårsjubileum sedan utannonseringen är ju inte fy skam det heller! 😉

  3. opkij

    O! Kul att du fick testa det lite i förväg och mitt hopp för det här spelet har väl aldrig riktigt dött. Jag brukar alltid vara rätt sen med att köpa nya konsoler och troligen blir det inget PS4 för mig innan det här släpps.

    • Anna

      Nä, hoppet är ju det sista som lämnar en. 😉 Vi får hoppas att det kommer bli en riktigt trevlig upplevelse så att ditt framtida PS4-köp inte blir förgäves. 😉

Lämna ett svar till Anna Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

CommentLuv badge

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

© 2024 RPGaiden

Tema av Anders NorenUpp ↑